Opvallend meer afgeschafte treinen. Groen: "NMBS laat reiziger dagelijks in de kou staan"
10 Juli 2025
"Minder treinen is geen manier om de cijfers op te poetsen. Als we willen dat meer mensen voor de trein kiezen, dan zijn stipte en betrouwbare treinverbindingen cruciaal."
Uit cijfers van Infrabel blijkt dat het aantal afgeschafte treinen in de eerste zes maanden van 2025 opvallend is gestegen. In totaal werden 24.419 treinen geschrapt tussen januari en juni. Dat zijn er meer dan in dezelfde periode in 2024 (23.507) én in 2023 (24.096), dat toen al bekendstond als een zwak jaar voor de spoorprestaties. Kamerlid Staf Aerts: "Het is dagelijkse kost dat er tientallen treinen geschrapt worden, maar dat mag niet de standaard worden. Het aantal geschrapte ritten stijgt, terwijl reizigers op hun trein rekenen."
De maand februari was een absoluut dieptepunt, met gemiddeld 179 afgeschafte treinen per dag. Infrabel communiceert zelf dat de stiptheid van de overblijvende treinen is toegenomen: van 87,6% in 2023 naar 89,2% in 2024 en 91,2% in 2025 (periode januari-juni). "Het is natuurlijk goed dat treinen stipt rijden, maar niet als dat gebeurt doordat er gewoon minder treinen rijden," zegt Aerts. "Daar ben je vet mee als je op het perron staat te koekeloeren omdat je trein is afgeschaft. Op die manier wordt het beeld rooskleuriger gemaakt dan het is. Afgeschafte treinen moet meetellen in de stiptheidscijfers."
In Limburg en de Kempen blijven de stiptheidscijfers hardnekkig laag: Genk haalt amper 75,7%, Hasselt 85%, Mol 85,2%, Turnhout 85,9% en Noorderkempen 86,1%. In Genk is de situatie al jarenlang bijzonder precair: ook in 2024 haalde het station daar slechts 73,5% stipte aankomsten. Aerts: "Het toont aan dat de cijfers op nationaal niveau het echte probleem verdoezelen. In een regio als Limburg is de realiteit dat bijna één op vier treinen te laat is. Voor pendelaars is dat gewoon onwerkbaar."
Opvallend is dat het cijfer van 24.419 afgeschafte treinen geen rekening houdt met de vele stakingsdagen van dit jaar – ook dat aantal zit al op een recordniveau. Op die dagen geldt een alternatieve, afgeslankte dienstregeling, waarbij minder treinen rijden, maar deze tellen niet mee als afgeschaft in de officiële statistieken. "Het werkelijke aantal dagen waarop de dienstverlening niet volledig draaide, ligt dus nog hoger dan de cijfers doen vermoeden," aldus Aerts. "We moeten eerlijk zijn: de reiziger kan steeds minder rekenen op een stipt en betrouwbaar spoor."
Volgens Aerts is het tijd dat NMBS en de bevoegde minister duidelijk maken hoe deze situatie is ontstaan, en vooral: hoe ze wordt opgelost. "Reizigers verdienen een dienst waarop ze kunnen vertrouwen: met voldoende treinen, en niet alleen stipte treinen. Minder treinen is geen manier om de cijfers op te poetsen," aldus Aerts. "Als we willen dat meer mensen voor de trein kiezen, dan zijn stipte en betrouwbare treinverbindingen cruciaal."
Download hier de draaitabel met cijfers.
Bron:
Stiptheid per stopplaats (Infrabel)
Afgeschafte treinen per maand (Infrabel)