PFAS-zaak Utexbel: Groen noemt uitspraak stapje vooruit in strijd tegen ziekmakende PFAS

19 Mei 2026

PFAS-zaak Utexbel: Groen noemt uitspraak stapje vooruit in strijd tegen ziekmakende PFAS

"Met dit vonnis wordt erkend dat de fabriek moedwillig speelt met de gezondheid van de omwonenden in Ronse en zal ze daar nu ook een boete voor moeten betalen."

"In het vonnis oordeelt de rechter dat Utexbel onvoldoende heeft gedaan om de uitstoot en lozingen van schadelijke stoffen zoals PFAS te beperken, hoewel ze daar herhaaldelijk een proces verbaal voor kregen. Daarmee wordt erkend dat de fabriek moedwillig speelt met de gezondheid van de omwonenden in Ronse en zal ze daar nu ook een boete voor moeten betalen", reageert Groen-fractieleidster Mieke Schauvliege. De Groene politica roept tegelijk op om de fabriek te verhuizen naar industriegebied. "In juni wordt door het gemeentebestuur beslist of de fabriek op deze locatie blijft. Wat ons betreft hoort deze fabriek niet in een woonwijk en moet er nu een herlocatie gebeuren."

De correctionele rechtbank heeft textielbedrijf Utexbel vandaag veroordeeld tot een boete van 400.000 euro voor een lange reeks milieu-inbreuken. Ook de gedelegeerd bestuurder kreeg een persoonlijke geldboete van 80.000 euro. In het vonnis stelde de rechter dat dat “het risico op schade voor mens en milieu vaak bewust werd aanvaard als collateral damage”.

“Veel mensen leven al jaren met de gevolgen van de vervuiling en met grote onzekerheid over hun gezondheid en leefomgeving. Met deze uitspraak benadrukt de rechtbank dat Utexbel zich aan de wet te houden heeft", aldus Schauvliege. "Als Utexbel in de toekomst nog bijkomende overtredingen zou plegen, dan hoop ik dus ook dat daar dan extrahard tegen opgetreden wordt na dit heel duidelijke signaal."

Los van het feit dat Utexbel duidelijk op de vingers getikt wordt voor het lozen van giftige chemische stoffen en dat ze dat op geen énkele locatie zou mogen doen, roept Schauvliege ook op te luisteren naar de buurtbewoners en de fabriek te verplaatsen. "De fabriek heeft nu een vergunning tot eind 2027 voor deze locatie. Die kan ofwel vernieuwd worden, ofwel moet de fabriek verhuizen naar industriegebied. Zulke zware industriële activiteiten horen niet thuis in een woonwijk, verplaatsen is wat ons en de buurt betreft de enige optie."