Commissie buigt voor lobby en schrapt einde verkoop fossiele auto's
16 December 2025
"Vasthouden aan de technologie van het verleden is economische zelfmoord. Terwijl China slim inzet op elektrische auto's en verovert, wil de Commissie terug naar fossiel. Voor klimaat, werknemers én de toekomst van onze auto-industrie is dit een historische vergissing."
Straatsburg, 16 december 2025 - Vandaag presenteerde de Europese Commissie haar langverwachte pakket aan maatregelen voor de toekomst van de auto-industrie. De meest opvallende ingreep is het stoppen van de doelstelling om vanaf 2035 enkel nog wagens zonder vervuiling op onze markt toe te laten voor verkoop. "Onder druk van de autolobby en rechts begaat de Europese Commissie een kapitale fout," reageert Sara Matthieu scherp. "Vasthouden aan de technologie van het verleden is economische zelfmoord. Terwijl China slim inzet op elektrische auto's en onze markt verovert, wil de Commissie terug naar fossiel. Voor klimaat, werknemers én de toekomst van onze auto-industrie is dit een historische vergissing."
Valse oplossingen
Haaks op haar belofte om wetgeving te vereenvoudigen, stelt de Commissie vandaag voor om de CO2-normering voor voertuigen nodeloos complex te maken en te verzwakken. Ze wil het doel voor 2035 - nuluitstoot van nieuw verkochte wagens - afzwakken met 10% flexibiliteit, zonder een duidelijke einddatum. Die marge zou ingevuld worden via plug-in hybrides en moet gecompenseerd worden met groen staal of zogenaamde 'koolstofarme' brandstoffen.
Matthieu: "Het is goed dat de Europese Commissie de vraag naar groen staal wil stimuleren in de auto-industrie. Maar daarvoor hoeft ze de CO2-normen niet af te zwakken - dat kan via andere wetgeving. Hybrides zijn een overgangstechnologie die nu al op haar limieten botst en in realiteit veel vervuilender is dan autofabrikanten beweren. Koolstofarme brandstoffen zijn schaars en duur. Het beperkte volume aan duurzame brandstoffen moeten we inzetten in scheepvaart en luchtvaart, waar nog geen groene alternatieven bestaan. Dit voorstel creëert chaos in plaats van de investeringszekerheid die bedrijven nodig hebben."
Vergroening bedrijfswagens: enige lichtpunt
Het enige lichtpunt vandaag is het voorstel voor de vergroening van bedrijfswagens, dat er dankzij de druk van de Europese groene fractie ligt. België voert vandaag al ambitieus beleid waarbij in 2026 het merendeel van bedrijfswagens emissievrij moet zijn. Europa volgt dat voorbeeld en stelt nu lidstaatdoelstellingen voor tegen 2030.
"De doelen zijn zwakker dan het Belgische beleid dat er op initiatief van Groen kwam. Toch is dit een stap vooruit," aldus Matthieu. "Bedrijfswagens rijden enorm veel kilometers - goed dat dit zo snel mogelijk zonder uitstoot gebeurt. Dit zal een grote boost geven aan elektrische auto’s gemaakt in Europa. Bovendien komen deze wagens daarna op de tweedehandsmarkt, waardoor meer betaalbare elektrische auto's beschikbaar komen."