'Stikstofneerslag Zaventem vermoedelijk veel hoger dan op papier'

28 Juni 2022

'Stikstofneerslag Zaventem vermoedelijk veel hoger dan op papier'

'De stikstoflimiet is al lang bereikt, dat er nog verdoken uitstoot bij opgeteld moet worden, is dus erg problematisch.' (Chris Steenwegen)

Dat blijkt uit het antwoord op een vraag van Groen-parlementslid Chris Steenwegen aan minister van Leefmilieu Zuhal Demir. Steenwegen stelde de vraag nadat bleek dat in Nederland alle stikstofuitstoot boven een vlieghoogte van 900 meter niet wordt meegerekend: 70 procent van de stikstofneerslag van Schiphol werd daardoor niet mee opgenomen in de metingen. Ook in Vlaanderen zijn er geen sluitende cijfers voor handen. 'De Vlaamse regering heeft haar stikstofboekhouding niet op orde. Inspanningen om de uitstoot terug te dringen verdwijnen in het niets wanneer er geen correcte informatie is over hoeveel stikstof er effectief neerdaalt in onze natuur. De stikstoflimiet is al lang bereikt, dat er nog verdoken uitstoot bij opgeteld moet worden, is dus erg problematisch', klinkt het bij Steenwegen.

Uit een pas verschenen studie van de faculteit Lucht- en ruimtevaart van de Technische Universiteit van Delft blijkt dat in Nederland de luchtvaart tot 30 procent van de totale stikstofuitstoot zou instaan. De impact van de luchtvaart is daarmee gigantisch groot. Daardoor is het belangrijk om precies te weten om hoeveel stikstof het gaat. Maar daar wringt het schoentje, ook in België. Want net als in Nederland wordt bij ons de stikstofuitstoot alleen gemeten tijdens de start- en landingsfase.

'Van alle stikstof die uitgestoten wordt boven een hoogte van 900 meter en die nadien neerdaalt in de natuur, wordt op dit moment alleen een inschatting gemaakt. Correcte metingen zijn er niet, waardoor het stikstofbeleid in de omgeving van Zaventem nattevingerwerk wordt', stelt Steenwegen vast. 'Dat er geen correcte metingen zijn, is problematisch gezien de natuurgebieden vlakbij de luchthaven', aldus Steenwegen. Het gaat dan om de natuurgebieden die samen de Groene Vallei vormen namelijk Torfbroek in Kampenhout, het Floordambos in Steenokkerzeel en het Silsombos in Erps-Kwerps.

Steenwegen dringt erop aan dat de regering Jambon in haar stikstofbeleid en bij het volgende milieueffectenrapport in aanloop naar de nieuwe omgevingsvergunning rekening houdt met de volledige milieulast. 'De impact van deze gebrekkige meting is potentieel gigantisch. Minister Demir moet snel duidelijkheid brengen over het effectieve aandeel van de luchtvaart in het stikstofdossier, want nu vaart ze blind', besluit Steenwegen.