Te weinig controles op greenwashing: Groen vraagt ambitieuzere aanpak
17 Oktober 2022
Greenwashing is consumentenbedrog. Wie in de winkel een duurzame keuze wil maken, moet zeker zijn dat het product dat die kiest ook echt duurzaam is.
Ecologische poetsproducten, biologische make-up en 100% duurzaam geproduceerde chocolade zou altijd even ecologisch, biologisch of duurzaam moeten zijn, maar dat is niet altijd het geval. "Greenwashing is het fenomeen waarin producten hun groene imago opblazen om in te spelen op de vraag naar meer duurzaamheid en eerlijke producten.", legt Kim Buyst, federaal parlementslid, uit, "Hierdoor wordt het moeilijker als consument om de echt duurzame of eerlijke producten uit te kunnen kiezen."
Greenwashing tegengaan is cruciaal vindt Kim Buyst. In België worden bedrijven pas sinds vorig jaar hierop gecontroleerd door de economische inspectie. "Als je kijkt naar het aantal controles, zie je dat dit nog in zijn kinderschoenen staat.", geeft Buyst aan, "Het aantal gecontroleerde bedrijven in 2021 bedroeg 36, blijkt uit cijfers die Kim opvroeg. Dit jaar werden er 50 bedrijven gecontroleerd. Dat is veel te weinig om echt effect te hebben."
Groen vraagt een doortastendere aanpak van de minister van consumentenzaken Eva De Bleeker zodat greenwashing niet ongestraft blijft. "Er zijn meer controles van bedrijven nodig, maar ook preventiecampagnes die burgers helpen om deze misleiding te herkennen." stelt Kim Buyst voor.