Groen: "NMBS heeft zich laten rollen door Nederlandse Spoorwegmaatschappij"

15 December 2024

Groen:

"Comfortabel en betaalbaar openbaar vervoer is de sleutel tot een leefbare toekomst én zorgt voor minder files."

Naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling van de NMBS die dit weekend van kracht gaat, uit Groen-Kamerlid Staf Aerts stevige kritiek. Ondanks de belofte om het spoor aantrekkelijker te maken, wijzen afgeschafte treinen, meer overstappen en onduidelijke prijsscenario’s in de tegenovergestelde richting. Ook offert de NMBS binnenlandse treinverbindingen op voor een extra internationale trein. "Er worden miljarden extra in het spoor geïnvesteerd, maar de NMBS zelf bouwt nu het aanbod af in plaats van dat de dienstverlening verbetert. Dat is absurd en vooral onaanvaardbaar", klinkt het scherp bij Aerts.

“De NMBS beweert dat er netto 2% meer treinen zullen rijden, maar het treinaanbod wordt voor vele treinreizigers de facto slechter”, aldus Aerts. “Zo wordt één op vier IC-treinen tussen Antwerpen en Brussel geschrapt en verdwijnen heel wat treinen in Oost-Vlaanderen, onder meer op de lijn Dendermonde-Brussel en rond Geraardsbergen en Aalst. De meeste schrappingen zijn het gevolg van een nieuwe internationale treinverbinding met Nederland, de "IC Snel". Hoewel de Nederlandse treinreizigers de IC Snel wél voor binnenlandse verplaatsingen kunnen gebruiken, kunnen de Belgische treinreizigers dat niet. Het statuut van deze trein verandert aan de grens wonderwel. "De NMBS heeft zich compleet laten rollen door de Nederlandse Spoorwegmaatschappij", aldus Aerts.

Bovendien verdwijnen er voordelige tarieven, zoals het seniorentarief, zonder duidelijkheid over wat er in de plaats komt. Het gevolg is dat de NMBS haar eigen ambitie om meer reizigers op de trein te krijgen ondermijnt. Dat OKRA hierover protest voert bij de Raad van Bestuur van de NMBS, toont aan hoe problematisch de situatie is. "Grote wijzigingen in de tarieven werden al in februari aangekondigd, maar sindsdien is er geen duidelijkheid gekomen. Dat stelt reizigers niet gerust. Het frustreert hen dat ze niet weten waar ze aan toe zijn,“ klaagt Aerts aan.

In de Kamer kreeg minister van Mobiliteit Georges Gilkinet hierover onlangs ook vragen. Hoewel de uittredende Vivaldi-regering 3 miljard euro extra investeringen in het spoor voorzien heeft, blijft de verbetering op het terrein volgens Aerts uit. “Ook de minister gaf toe dat hij bezorgd is. Net daarom zullen we de NMBS aan de tand voelen in de hoorzitting in de Kamer nu maandag.”

Het Kamerlid roept de NMBS op om terug naar de tekentafel te gaan en samen met reizigersorganisaties een plan uit te werken dat rekening houdt met de realiteit op het terrein. “Comfortabel en betaalbaar openbaar vervoer is de sleutel tot een leefbare toekomst én zorgt voor minder files. Dit is het moment om dat engagement waar te maken.”