Groen vraagt extra middelen voor hervorming openbaar vervoer

02 Februari 2021

Groen vraagt extra middelen voor hervorming openbaar vervoer

'De uitgangspunten van de hervorming zijn goed. Maar als er te weinig aanbod is, of wanneer de reservaties via de mobiliteitscentrales in het honderd zouden lopen, dan dreigt de Vlaming zich juist af te keren van het openbaar vervoer.'

Groen maakt zich grote zorgen over de hervorming van het openbaar vervoer, die moet ingaan op 1 januari 2022. Waar veel mensen wonen, kiest De Lijn voor sterkere assen. Dat is positief, want die lijnen hebben een groter potentieel. Maar omdat de hervorming niet te veel geld mag kosten, verschraalt het aanbod in veel dorpskernen. Daar worden mensen in de auto geduwd. Zo dreigt er vervoersarmoede voor wie zich geen auto kan veroorloven of niet met de wagen kan rijden. Bovendien moet de mobiliteitscentrale, die de Vlaming de weg moet wijzen in het nieuwe aanbod, vanaf maart nog helemaal op poten worden gezet door een vertraging in de aanbesteding.

Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen): 'De uitgangspunten van de hervorming zijn goed. Maar als er te weinig aanbod is, of wanneer de reservaties via de mobiliteitscentrales in het honderd zouden lopen, dan dreigt de Vlaming zich juist af te keren van het openbaar vervoer. Minister Peeters heeft nog heel veel werk om van deze hervorming een succes te maken. Groen roept de Vlaamse regering op om de budgetten gericht op te trekken, zodat de vervoerregio’s alsnog belangrijke lijnen kunnen behouden, of extra kunnen inzetten op vervoer op maat.'

Bex geeft specifiek het voorbeeld van vervoerregio Vlaamse rand. Daar is minder dan een jaar voor de hervorming nog steeds geen goedgekeurd openbaarvervoerplan. Vooral gemeenten uit het Pajottenland en de Zennevalei verzetten zich. Vanaf januari worden er heel wat lijnen afgeslankt of afgeschaft. Buiten de spits of in het weekend zal er in heel veel dorpen geen bus meer rijden. Dat zou in principe opgevangen moeten worden door vervoer op maat. Maar vervoerregio Vlaamse Rand krijgt met 676.000 euro slechts 1,4 procent van het totale budget, terwijl er maar liefst 10 procent van de Vlamingen wonen. De regio wordt dus zwaar benadeeld.

Brussel en de Vlaamse rand kreunen onder de files. De Vlaamse regering wil er een modal shift naar 50 procent duurzame verplaatsingen. Maar dat blijkt niet uit het beleid. De kritiek op het Brussels voorstel voor een slimme kilometerheffing − omdat er te weinig alternatieven zijn voor het autoverkeer richting Brussel − klinkt dan bijzonder cynisch. Bex: 'Ik heb in het parlement gepleit voor extra middelen voor de vervoerregio Vlaamse Rand en kreeg bijval van collega’s van CD&V en N-VA. Het is nu aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters en minister van Vlaamse Rand Ben Weyts om bijkomende middelen te vinden.'

Lees ons standpunt over mobiliteit