Wereldfietsdag: Groen wil alle moordstrookjes weg tegen eind 2027

03 Juni 2022

Wereldfietsdag: Groen wil alle moordstrookjes weg tegen eind 2027

Binnen de vijf jaar moeten alle moordstrookjes op gewestwegen binnen de bebouwde kom vervangen zijn door veiligere, afgescheiden fietspaden.

Binnen de vijf jaar moeten alle moordstrookjes op gewestwegen binnen de bebouwde kom vervangen zijn door veiligere, afgescheiden fietspaden. Daar dringt Groen-parlementslid Stijn Bex op aan naar aanleiding van Wereldfietsdag. 'In 2021 raakten 2350 fietsers zwaargewond gewond terwijl ze over een moordstrookje fietsten en nog eens 22 fietsers kwamen om het leven. Dat kunnen we nooit aanvaarden. Met een miljard euro kan de regering Jambon die moordstrookjes omvormen tot veiligere fietspaden en mensenlevens redden. Voor auto-infrastructuur lukt zoiets vlot. Het enige wat ze dus nog nodig heeft, is politieke wil', klinkt het bij Bex.

'Moordstrookje' - een niet-verhoogd fietspad, niet afgescheiden van de rijweg - werd in 2018 verkozen tot woord van het jaar. Uit analyses van Mobiliteitsminister Peeters (Open VLD) blijkt dat hier vier jaar later nog steeds de meeste dodelijke ongevallen met fietsers gebeuren. Vlaanderen telt 1200 kilometer aan gewestweg binnen de bebouwde kom. Meer dan de helft daarvan beschikt over niet meer dan een moordstrookje voor fietsers, terwijl auto's er aan een snelheid van 50 kilometer per uur of sneller rijden. Compleet onverantwoord, vindt Bex. De Groen-politicus rekende uit dat met een budget van ongeveer 700 euro per meter op deze gewestwegen afgescheiden fietspaden voorzien kunnen worden.

'Met een investering van ongeveer een miljard is het mogelijk om onze wegen een heel stuk veiliger te maken voor fietsers. Bovendien verdient elke euro die je investeert in fietsinfrastructuur zichzelf terug. Een veiligere, betere mobiliteit doet meer mensen fietsen, waardoor ze fitter en gezonder zijn, er minder ongevallen gebeuren en files afnemen. Met deze ingreep zouden we dus niet alleen mensenlevens sparen, maar ook heel wat maatschappelijk kosten doen afnemen', aldus Bex.

Hij vult aan: 'Op gewestwegen waar geen structurele werken op korte termijn haalbaar zijn, kan er tijdelijk met noodingrepen gewerkt worden tot de heraanleg aangevat kan worden. Met paaltjes en betonblokken, of door het schrappen van een parkeerstrook, kan je op korte termijn de fietsveiligheid sterk verbeteren in afwachting van een permanent nieuw fietspad.'

Verkeersveiligheid is een keuze
'Mensenlevens boven doorstroming van autoverkeer plaatsen: het is een keuze. In heel Vlaanderen zouden fietspaden moeten liggen waar je kinderen met een gerust hart op laat fietsen. Dát moet het Vlaams infrastructuurproject zijn. Een project dat niet de auto centraal stelt, maar echt gericht is op de toekomst.' Voor Bex is het daarom hoog tijd dat de minister met een Fietsbeleidsplan komt. Waarvoor de nodige middelen én personeel en know-how voor wordt voorzien, dingen die nu onvoldoende aanwezig zijn in de Vlaamse en lokale administraties. 'Want goede fietsinfrastructuur doet fietsen, en elke gefietste kilometer levert maatschappelijke winst op.'

Vandaag is fietsen in Vlaanderen voor lang niet iedereen vanzelfsprekend. Uit recent onderzoek van Het Laatste Nieuws bleek dat heel wat mensen zich onveilig voelen op de fiets. De helft van de Vlamingen vindt fietsen in hun buurt niet veilig voor kinderen en bijna 60 procent vindt dat Vlaanderen niet goed scoort op vlak van fietsveiligheid in het algemeen. Daarnaast duidden fietsers bijna 20.000 gevaarlijke plekken aan verspreid over heel Vlaanderen in de bevraging VeloVeilig. 'Vlaanderen heeft al het potentieel om een fietsregio te worden. Niet alleen voor de zondagse wielertoerist, maar ook voor alle leerlingen en pendelaars die dagelijks naar school of hun werk fietsen. Maar dan moet de regering Jambon wel eerst werk maken van het absolute minimum, namelijk veilige fietsinfrastructuur', benadrukt Bex.

Verkeersveiligheidscijfers bevestigen dat het onveiligheidsgevoel van de Vlaamse fietser niet onterecht is. De meest recente verkeersveiligheidsbaromter van VIAS toont dat er in de eerste 3 maanden van 2022 maar liefst 1.873 ongevallen gebeurden met fietsers, het hoogste aantal in die periode de voorbije tien jaar. In 2021 stierven er 67 mensen op de fiets en in 2020 waren dat er 71.

Lees ons standpunt over mobiliteit