Groen vraagt NMBS om versnelling hoger te schakelen inzake hernieuwbare energie
31 Maart 2022
"Slechts 2% van alle energie die onze spoorbedrijven gebruiken is op dit moment hernieuwbare energie. Met het oog op de versnelde energietransitie naar 100% hernieuwbare energie van de federale regering zullen de spoorwegen een paar versnellingen hoger moeten schakelen.” (Kim Buyst)
NMBS en Infrabel behoren tot de grootste elektriciteitsverbruikers van het land. In 2020 was dat ongeveer gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 490.000 gezinnen. Uit nieuwe cijfers, opgevraagd door Groen-parlementslid Kim Buyst, blijkt nu dat slechts 2% van die elektriciteit afkomstig was uit hernieuwbare energie.
"Slechts 2% van alle energie die onze spoorbedrijven gebruiken is op dit moment hernieuwbare energie. Met het oog op de versnelde energietransitie naar 100% hernieuwbare energie van de federale regering zullen de spoorwegen een paar versnellingen hoger moeten schakelen”, benadrukt Groen parlementslid Kim Buyst.
De stijgende energieprijzen hebben niet enkel op de gezinnen een zware impact maar dus ook voor grote energieverbruikers als de NMBS is de impact enorm. Minister van mobiliteit Georges Gilkinet gaf eerder al aan dat NMBS dit jaar verwacht 61,5 miljoen euro extra aan energie te moeten betalen.
“We weten ondertussen dat hernieuwbare energie de enige energiebron is die doorheen de jaren goedkoper wordt en de enige die klimaat- en milieuvriendelijk is”, zegt Kim Buyst. “Nog meer en sneller inzetten op hernieuwbare energie betekent voor de spoorbedrijven ook de zware impact van de energieprijzen op hun budget verlichten én hun maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen inzake milieu en klimaat."
Uit de cijfers die de Kempische Groene opvroeg blijkt dat spoornetbeheerder Infrabel in 2020 in totaal 1470 GWh elektriciteit aankocht. Dat is ongeveer gelijk aan het verbruik van 490.000 gezinnen. Daarvan was slecht 28,4 GWh groene energie die Infrabel of NMBS zelf opwekten of aankochten van energieprojecten waarmee ze samenwerken, zoals een zonnepanelenproject op de spoortunnel in Schoten of op het station van Deinze.
In het energieakkoord van de regering staat het plan om alle gebouwen van Infrabel en NMBS te voorzien van zonnepanelen. Op dit moment hebben enkel het station van Hasselt, Sint-Niklaas, Welkenraedt, Deinze en Charleroi zonnepanelen. Wel zijn er al meerdere werkplaatsen en logistieke centra voorzien zonnepanelen. NMBS zal volgens het energieakkoord ook sneller werk moeten maken van energiebesparing door over te schakelen op LED-verlichting in alle stations en zullen Infrabel en NMBS intelligente laadpunten voor elektrische fietsen en wagens installeren op alle parkings.
Infrabel onderzoekt ook de mogelijkheid om op spoorbermen zonnepanelen te installeren. Zo start ze een project in Itterbeek (Dilbeek) op, nadat eerder een project in Bierbeek stil viel. Infrabel zou dan zelf afnemer worden van de opgewekte elektriciteit. Windmolenprojecten zien de spoorbedrijven momenteel niet haalbaar. De beschikbare gronden voldoen niet aan de normen inzake veiligheidsafstanden tot het spoor of afstandsregels tot woningen.
De federale regering besloot eerder haar energietransitie naar 100% hernieuwbare energie te versnellen. In dit historische akkoord over de energietoekomst van het land heeft de regering ook resoluut gekozen voor de ontwikkeling van een duurzamere mobiliteit, door geleidelijk onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te laten varen. Mobiliteit is een essentiële bondgenoot van de energietransitie en onafhankelijkheid.