Stop laattijdige energiefacturen

07 December 2023

Stop laattijdige energiefacturen

Groen wil energieconsument beter beschermen. Kim Buyst dient daarom een wetsvoorstel in. De ombudsdienst energie ontvangt vandaag tot 8 klachten per dag over laattijdige energiefacturen. Dat wil Groen stoppen.

Opvallend voorstel van Kim Buyst, federaal parlementslid voor Groen: Valt je energiefactuur meer dan 12 maanden na afloop van je contract in de bus, dan moet je die niet meer betalen. De partij Groen wil zo klanten beter beschermen. 'Mensen moeten grote kosten, zoals bijvoorbeeld energie, echt goed kunnen inplannen.' aldus Kim Buyst, 'Maandenlange onduidelijk over hoeveel je factuur bedraagt en wanneer die zal komen, zorgt dat mensen die het al moeilijk hebben, verder in schulden terecht komen.'

Het is vaak door technische problemen in facturatieprogramma's van energieleveranciers dat dergelijke grote vertragingen zich soms voordoen. "In 2022 kreeg de ombudsdienst energie bijna 3000 klachten over laattijdige facturen.' weet Buyst, 'Dat zijn klanten die geen info krijgen over hun uiteindelijke factuur. Het kan niet dat Belgen pas na een periode van meerdere jaren nog een gigantische factuur in hun bus krijgen, omdat leveranciers problemen hebben met hun interne administratie.' Ook in Groot-Brittannië en Frankrijk is de regel van kracht dat facturen vervallen na een jaar.

 

Mensen moeten niet de problemen oplossen van hun energieleverancier

 

Voor Groen mogen consumenten géén slachtoffer zijn van gepruts van de leveranciers," stelt Buyst. Wanneer de energieleverancier de klant nog geld verschuldigd is, valt deze overigens niet weg. 'Betaalde je te veel energievoorschotten, dan moet je het overtollige bedrag effectief terugkrijgen', verduidelijkt het groene parlementslid.

 

Volg Kim Buyst op Facebook