Vereenvoudiging koolstofgrensheffing belangrijk signaal naar bedrijven

22 Mei 2025

Vereenvoudiging koolstofgrensheffing belangrijk signaal naar bedrijven

"We steunen het Commissievoorstel terwijl we onze klimaatambities handhaven. Door de versnelde procedure en sterke samenwerking binnen de Von der Leyen-coalitie beschermen we Europese bedrijven vanaf 2026 beter tegen oneerlijke concurrentie."

Brussel, 22 mei 2025 - Het Europees Parlement heeft zonet ingestemd met een aanzienlijke vereenvoudiging van de koolstofgrensheffing (CBAM), waardoor de administratieve last voor 90% van de bedrijven wegvalt zonder afbreuk te doen aan de klimaatambities van de EU. Europarlementslid voor Groen Sara Matthieu was onderhandelaar in het dossier en reageert tevreden op deze slimme vorm van vereenvoudiging: "We steunen het Commissievoorstel terwijl we onze klimaatambities handhaven. Door de versnelde procedure en sterke samenwerking binnen de Von der Leyen-coalitie beschermen we Europese bedrijven vanaf 2026 beter tegen oneerlijke concurrentie."

Groen wil bedrijfsleven ondersteunen

De koolstofgrensheffing, die vanaf 1 januari 2026 definitief van kracht wordt, zorgt ervoor dat ook niet-Europese bedrijven een eerlijke prijs betalen voor hun CO₂-uitstoot wanneer zij naar de EU exporteren. Dit creëert een gelijk speelveld en beschermt Europese bedrijven of vestigingen zoals ArcelorMittal in Gent tegen oneerlijke concurrentie uit landen als China waar minder strenge klimaatregels gelden. "Zolang klimaatambities overeind blijven, juicht Groen substantiële verlichting van rapportagevereenvoudiging toe.", zegt Matthieu: "We moeten het bedrijfsleven ondersteunen waar dat slim én klimaatvriendelijk kan."

Koolstofgrensheffing voor strategische sectoren

De koolstofgrensheffing geldt in eerste instantie voor sectoren zoals staal, cement, aluminium, elektriciteit en waterstof. Parallel hieraan worden de gratis CO₂-emissierechten voor EU-industrie geleidelijk afgebouwd, zodat het principe 'de vervuiler betaalt' consequent wordt toegepast. "Dit is een voorbeeld van hoe we klimaatbeleid en economische belangen kunnen verenigen," voegt Matthieu toe. "Helaas is dit een uitzonderlijk voorbeeld in de vereenvoudigingsplannen van de Europese Commissie. We vereenvoudigen hier wetten zonder onze klimaatkoers te verlaten. Maar bij andere dossiers zoals de uitstootvermindering van auto's of bij duurzaamheidsrapportering van grote bedrijven is dat allerminst het geval."

Hoe moet het nu verder?

Eind dit jaar zal de Europese Commissie een evaluatie uitvoeren die mogelijk zal leiden tot uitbreiding van de koolstofgrensheffing naar andere sectoren en producten.