Jaarlijks honderden fiets- en voetgangersongevallen bij wegenwerken
04 December 2022
'Elk verkeersongeval is er één te veel. Wanneer er wegenwerken zijn, zou de veiligheid van kwetsbare weggebruikers gegarandeerd moeten zijn.'
De voorbije vijf jaar gebeurden er elk jaar meer dan 200 ongevallen met voetgangers en fietsers bij wegenwerken. 2021 was een recordjaar met 277 ongevallen. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij minister Lydia Peeters. 'Met betere signalisatie zijn heel wat van deze ongevallen te vermijden. Het is aan de regering Jambon en plaatselijke besturen om erop toe te zien dat die signalisatie altijd duidelijk is en er een veilige alternatieve route is wanneer een fiets-of voetpad niet toegankelijk is. Een kleine moeite die heel wat leed kan voorkomen', klinkt het bij Bex.
Hoewel het aantal ongevallen met voetgangers de voorbije jaren even leek te dalen, gingen de cijfers vorig jaar opnieuw in stijgende lijn. In 2017 waren er 46 voetgangersongevallen. Dat zakte in 2020 met 34 ongevallen naar het laagste punt, terwijl het cijfer in 2021 alweer flink steeg naar 43 ongevallen. Bij de fietsongevallen is er zelfs geen sprake van een daling, maar is er door de jaren heen een duidelijke stijging te zien. Terwijl er in 2017 156 fietsongevallen bij wegenwerken werden geteld, liep dat de jaren daarna op met een zorgwekkend hoogtepunt van 234 ongevallen in 2021.
'Elk verkeersongeval is er één te veel. Wanneer er wegenwerken zijn, zou de veiligheid van kwetsbare weggebruikers gegarandeerd moeten zijn. De cijfers tonen dat dit vandaag niet het geval is. Er is zelfs geen positieve evolutie te zien. Het is dringend tijd dat minister Peeters actief inspanningen doet om het aantal ongevallen in zulke situaties terug te dringen', benadrukt Bex.
Bex merkt op dat er bovendien geen 'coronadip' te zien is in de cijfers. Dat is eens zo opmerkelijk aangezien de totale hoeveelheid ongevallen die periode wel afnam. 'Verkeersveiligheid is een keuze, een keuze die de minister dringend moet maken. Elke dag langer dat er laks wordt omgegaan met de veiligheid van kwetsbare weggebruikers, betekent onnodig leed voor heel wat mensen', besluit Bex.