Groen roept Weyts op centrale toetsen te herdenken

14 Oktober 2022

Groen roept Weyts op centrale toetsen te herdenken

'Minister Weyts voert de centrale toetsen op als paradepaardje, terwijl steeds meer duidelijk wordt dat de basis van de toetsen op drijfzand gebouwd is.'

De VLOR spreekt zich opnieuw vernietigend uit over de centrale toetsen van Onderwijsminister Ben Weyts. Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman roept de minister op de kritiek ernstig te nemen en de basis van de toetsen goed te krijgen voor die te lanceren. 'Minister Weyts voert de centrale toetsen op als paradepaardje, terwijl steeds meer duidelijk wordt dat de basis van de toetsen op drijfzand gebouwd is. Opnieuw belandt de minister daardoor in conflict met het onderwijsveld, terwijl hij net zou moeten streven naar samenwerking. Dat is in het belang van alle leerlingen en leerkrachten op onze scholen, maar dat verliest de minister volledig uit het oog', klinkt het bij Meuleman.

Meuleman dringt erop aan dat minister Weyts meer tijd uittrekt voor de invoering van de testen zodat hij eerst draagvlak kan uitbouwen en de nodige budgetten kan verzamelen in plaats van scholen op te zadelen met de testen waarvan nu nog erg onzeker is of ze het beoogde doel zullen bereiken, namelijk het onderwijsniveau opnieuw omhoog krikken. 'Als er één ding is dat vandaag het onderwijsniveau kan opkrikken, dan zijn dat gemotiveerde leerkrachten. Maar in plaats van daar mee bezig te zijn, heeft de minister alleen nog oog voor de centrale toetsen, terwijl de onderwijssector nu nog maar eens aangeeft dat die niet klaar zijn om gelanceerd te worden. De minister drijft eigenhandig verder een wig tussen hemzelf en het onderwijsveld, allemaal om zijn trofee binnen te halen.'

Het Groen-parlementslid benadrukt dat centrale toetsen zeker hun nut kunnen hebben, 'op voorwaarde dat ze doordacht en in overleg met de sector ingevoerd worden. Wanneer dat niet het geval is, dan is het niet meer dan een erg dure beslissing die scholen veel gedoe, leerlingen weinig winst en de minister mogelijk nieuwe juridische rompslomp zal opleveren', besluit Meuleman.

Lees hier ons standpunt over onderwijs