Groen wil maximumsnelheid op snelwegen tijdelijk begrenzen op 100 km/u en bevriezing tickets De Lijn

31 Maart 2022

Groen wil maximumsnelheid op snelwegen tijdelijk begrenzen op 100 km/u en bevriezing tickets De Lijn

'De prijzen aan de pomp swingen de pan uit. Een auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee: door iets trager te rijden, zorgen we ook voor veiliger verkeer, gezondere lucht en minder lawaai.' (Stijn Bex)

Met recordprijzen aan de pomp als gevolg van de oorlog in Oekraïne, hebben we er alle belang bij om ons olieverbruik te verminderen. Groen-parlementslid Stijn Bex stelt daarom via een resolutie voor om de maximumsnelheid op autosnelwegen overdag tijdelijk te verlagen naar 100km/u. 'De prijzen aan de pomp swingen de pan uit. Een auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee: door iets trager te rijden, zorgen we ook voor veiliger verkeer, gezondere lucht en minder lawaai,' benadrukt Bex. Ook autofederatie Touring raadde automobilisten al aan om hun rijattitude aan te passen als ze willen besparen op brandstof. In de resolutie vraagt Bex ook om de geplande verhoging van de ticketprijzen bij De Lijn halt toe te roepen en de prijzen tijdelijk te bevriezen.

Ondanks het ingrijpen van de federale regering op de accijnzen, blijven de brandstofprijzen erg hoog. Via onze brandstof sponsoren we bovendien ongewild de oorlog van Poetin: 48 procent van alle olie die hier wordt verwerkt en gebruikt komt rechtstreeks uit Rusland. 'Terwijl er moet toegewerkt worden aan alternatieven op lange termijn, is het ook belangrijk om op korte termijn actie te ondernemen. Een vermindering van ons brandstofgebruik is in dat opzicht een quick win,' aldus Bex. Een beperkte tijdelijke snelheidsverlaging van 120 tot 100 km/uur bespaart 0.7 tot 1.5 liter brandstof per 100 kilometer, wat neerkomt op 10 tot 25 procent van het verbruik.

Een terugschroeving van ons brandstofgebruik spaart bovendien niet alleen geld uit, het heeft ook voordelen op vlak van klimaat, verkeersveiligheid en gezondheid. 'Minder CO2-uitstoot, minder lawaai, rustiger verkeer: trager rijden zorgt voor heel wat voordelen', somt Bex op. Bovendien heeft een snelheidsverlaging naar 100 km/uur amper impact op de reistijd. 'In Nederland geldt al langer een maximumsnelheid van 100 km/u, in plaats van 130 km/u. Uit onderzoek blijkt dat wie 50 kilometer lang 100 km/uur rijdt in plaats van 130, in theorie 7 minuten langer onder weg is. In realiteit is het verschil nog kleiner, doordat het verkeer een stuk veiliger wordt met minder grote snelheidsverschillen, waardoor er dus minder ongevallen gebeuren.'

Collectieve verplaatsing
Een andere manier om brandstofgebruik te beperken is massaal gebruikmaken van het openbaar vervoer. Om mensen daartoe aan te moedigen, pleit Bex ervoor om de aangekondigde verhoging van de ticketprijzen van De Lijn niet door te laten gaan. Onder andere de goedkoopste tickets zouden op 1 april met maar liefst 25 procent stijgen. 'Dat de Vlaamse regering de verhoging van de ticketprijzen doorduwt op een moment dat ze mensen maximaal zou moeten aanmoedigen om gebruik te maken van het openbaar vervoer is een slechte aprilgrap,' hekelt Bex. 'Als het openbaar vervoer toegankelijk moet zijn voor iedereen, dan is een bevriezing van de prijstickets het minste wat minister Peeters kan doen,' besluit Bex.

Lees ons standpunt over mobiliteit