Groen niet te spreken over vergunning luchthaven Deurne
24 Juli 2024
'De enige juiste keuze in dit dossier is de luchthaven sluiten, in lijn met het advies van de maatschappelijke kosten-batenstudie die door de Vlaamse regering zelf besteld is.'
‘Dit is een onbegrijpelijke beslissing. Een omgevingsvergunning die meer dan 50 000 inwoners in Antwerpen treft in hun gezondheid, waartegen meer dan 5000 bezwaarschriften zijn ingediend, kan wat ons betreft niet zomaar even tussen twee regeringen door in lopende zaken worden toegekend. De Antwerpenaren snakken naar meer groene, publieke ruimte en investeringen in de stad en de levenskwaliteit. In de plaats daarvan kiest Zuhal Demir met deze vergunning er de facto voor om de luchthaven van Deurne aan het belastinginfuus te houden om privéjets te kunnen laten vliegen,’ klinkt het scherp bij Vlaams parlementslid Bogdan Vanden Berghe. Vanden Berghe, ook Antwerpse lijsttrekker, dringt erop aan dat de nieuwe, volwaardige Vlaamse regering zich over dit dossier buigt in plaats van dat het nu snel afgehandeld wordt in lopende zaken.
‘De enige juiste keuze in dit dossier is de luchthaven sluiten, in lijn met het advies van de maatschappelijke kosten-batenstudie die door de Vlaamse regering zelf besteld is. Op die manier kan de ruimte teruggeven worden aan de Antwerpenaren en de miljoenen geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld openbaar vervoer of meer groen’, benadrukt Vanden Berghe.
Dat de nachtvluchten een beetje aan banden gelegd worden en er een geluidsmuur gebouwd zou worden naast een school maakt weinig indruk. ‘De verlieslatende luchthaven blijft miljoenen belastinggeld kosten en kostbare ruimte innemen die veel zinvoller besteed zou kunnen worden. Een geluidsmuur of een kleine inperking van de nachtvluchten veranderen daar niets aan,’ aldus Vanden Berghe.
Naast de bezwaarschriften van duizenden burgers, zijn er ook juridische bezwaren tegen de vergunning, maar die legt minister Demir naast zich neer. Vanden Berghe: ‘Met 3 euro subsidies voor elke euro omzet in 2021, faalt niet alleen het businessmodel van de luchthaven, er zijn ook nog tal van ernstige juridische bezwaren die minister Demir blijkbaar niet doen nadenken. De protesten tegen de vergunning van Mortsel en Borsbeek zijn blijkbaar ook van geen tel.' Op korte termijn pleit Groen ervoor om de omgevingsvergunning op zijn minst slechts tijdelijk toe te kennen, zodat een volgende regering met volle bevoegdheid hierover kan beslissen.