Groen dringt opnieuw aan op uitgaveplafond sociale media

14 Januari 2025

Groen dringt opnieuw aan op uitgaveplafond sociale media

"Elke partij heeft het recht kiezers te informeren. Maar het is problematisch voor onze democratie wanneer de hoogste bieder de meeste ruimte krijgt in het publieke debat."

In 2024 spendeerden politieke partijen 15 miljoen euro aan advertenties op sociale media, een recordbedrag. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van AdLens dat de uitgaven van het voorbije verkiezingsjaar in kaart bracht. Stefaan Van Hecke, Kamerfractieleider voor Groen, dringt aan op een uitgaveplafond. "Dit zijn duizelingwekkende bedragen die een veel betere bestemming hadden kunnen krijgen. Het is hoog tijd dat er wat soberheid komt in de campagnemiddelen op sociale media", aldus Van Hecke.

Het rapport toont aan dat het leeuwendeel van de advertentie-uitgaven naar Meta gaat - het bedrijf achter Facebook en Instagram - gevolgd door Google. "Techbedrijven als Meta verdienen fortuinen aan politieke advertenties, terwijl ze tegelijkertijd hun verantwoordelijkheid ontlopen wat betreft een gezond democratisch debat en de verspreiding van desinformatie", aldus Van Hecke. "Het is absurd dat we dat met belastinggeld sponsoren door zelf advertentieruimte te kopen."

Tegelijk zorgt het opbod van advertenties voor een onevenwicht in informatie die kiezers krijgen. "Elke partij heeft het recht kiezers te informeren. Maar het is problematisch voor onze democratie wanneer de hoogste bieder de meeste ruimte krijgt in het publieke debat." Bovendien zijn het ook slechts enkele miljardairs die de spelregels op de platformen bepalen en waar moderatie en fact checking stap voor stap wordt afgebouwd. "Steeds meer komt de verspreiding van informatie, ook van fake news, in handen van een handvol extreemrijken. Dat is zorgwekkend. We mogen het publieke debat niet laten kapen door miljardairs als Musk en Zuckerberg." Om die reden sloot Groen intussen ook officieel het partij-account op X (vroeger Twitter) af en maakte het de overstap naar Bluesky.

De groenen dienden hun wetsvoorstel om de uitgaven te plafonneren reeds op 14 augustus 2024 opnieuw in en hopen op brede steun. "Zeker op een moment waar quasi overal bespaard wordt, mag er ook wat meer soberheid komen in de reclame-uitgaven van politieke partijen", besluit Van Hecke.