Naji (Groen) wil privéjets halt toeroepen: jettaks en Europees verbod wanneer er alternatieven zijn

30 Maart 2023

Naji (Groen) wil privéjets halt toeroepen: jettaks en Europees verbod wanneer er alternatieven zijn

'Voor reizen van korte afstanden moet de meest ecologische keuze de goedkoopste en meest logische keuze worden.'

Ondanks de gigantische CO2-uitstoot die ze veroorzaken, zit het aantal vluchten met een privéjet in de lift. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Greenpeace. Ons land kent in 2022 een recordjaar met 10.618 vluchten, 52% meer dan in 2021. De route tussen Brussel en Londen is de populairste. Maar ook tussen Brussel en Antwerpen en zelfs tussen Kortrijk en Rijsel werd honderden keren gevlogen. Groen-covoorzitster Nadia Naji wil deze evolutie een halt toeroepen en pleitte daarom eerder dit jaar al voor een taks op privéjets. Groen vraagt op termijn ook een Europees verbod op korte vluchten als er alternatieven zijn. 'Voor reizen van korte afstanden moet de meest ecologische keuze de goedkoopste en meest logische keuze worden', klinkt het bij Naji.

Per passagier zijn privéjets tot 14 keer meer vervuilend dan commerciële vliegtuigen en zelfs 50 keer meer vervuilend dan treinen. Toch blijven ze quasi volledig vrijgesteld van belastingen. Privéjets vallen niet onder de Europese emissiehandel en kerosine is nog steeds onbelast. 'Voor reizen van korte afstanden zou de meest ecologische keuze de goedkoopste en meest logische keuze moeten zijn. Dat vluchten met privéjets quasi onbelast zijn, is de wereld op zijn kop', aldus Naji. De covoorzitster van Groen pleit daarom voor een jettaks. Ze verwijst naar het advies van de Europese NGO Transport & Environment en wil privéjets belasten met tarieven vergelijkbaar aan degene die Zwitserland heeft, dat wil zeggen ten minste 3.000 euro.

'Dit probleem pakken we dus best Europees aan. Op dat niveau is een verbod te overwegen als er alternatieven zijn', aldus Naji. Korte vluchten ontmoedigen en inzetten op de trein als volwaardig alternatief past voor Groen binnen de langetermijnvisie waarrond Kamerlid Kim Buyst eerder al een resolutie indiende: 'Het is cruciaal om de trein als makkelijk, snel en betaalbaar alternatief aan te bieden. Daarvoor vragen we betere passagiersrechten, makkelijker combitickets voor trein en vliegtuig boeken en eenvoudige bagageafhandeling. Eerst versterken we zo het treinaanbod binnen Europa, nadien is een verbod op vluchten van minder dan 500 km een logisch gevolg.'

De klimaatcrisis laat zich wereldwijd ongenadig hard voelen. Ondertussen haalt ook Vlaanderen de vooropgestelde CO2-doelstellingen voor 2030 niet. De stijgende populariteit van korte privévluchten tussen Vlaamse steden die gigantische hoeveelheden CO2 de lucht inpompen, is dus een zorgwekkende trend. 'Een klein groepje mensen geniet van korte vliegreisjes, maar de klimaatschade raakt ons allemaal', verklaart Naji. 'Een gemiddelde vlucht van vier uur in een privéjet stoot evenveel CO2 uit als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. In tijden van een gigantische klimaatcrisis vinden we het vanzelfsprekend dat wie kiest voor een privéjet, die buitensporige uitstoot compenseert', concludeert Naji. 'Vlotte en goedkopere treinen zijn het beste argument om steeds meer mensen te overtuigen om minder te vliegen en meer te treinen.'

Lees ons standpunt over mobiliteit