Zeven op de tien vluchten op luchthaven Deurne zijn binnenlandse vluchten

08 Augustus 2023

Zeven op de tien vluchten op luchthaven Deurne zijn binnenlandse vluchten

'De Vlaamse regering laat ons belastinggeld door de lucht vliegen. Letterlijk. De subsidiekraan moet dicht.' - Covoorzitster Nadia Naji

72 procent van de vluchtbewegingen die in 2022 vertrokken van of toekwamen op de luchthaven van Deurne waren binnenlandse vluchten. Dat blijkt uit cijfers die Groen opvroeg in het Vlaams Parlement. In ongeveer 80 procent van de gevallen was de luchthaven van Deurne zowel het vertrek- als eindpunt. In de overige gevallen werd er van of naar een andere Belgische luchthaven gevlogen, een afstand die perfect met de trein afgelegd kan worden. 'In 2022 waren er meer dan dertigduizend binnenlandse vluchtbewegingen die vertrokken van of toekwamen in de luchthaven van Deurne. Het is compleet irrationeel dat de Vlaamse regering miljoenen euro belastinggeld in een verlieslatende, overbodige luchthaven pompt voor vliegreisjes binnen de eigen landsgrenzen', hekelen nationaal covoorzitster Nadia Naji en Antwerps voorzitter Bogdan Vanden Berghe. De groenen dringen aan op een subsidiestop voor de Antwerpse luchthaven en willen net als minister Gilkinet een verbod op binnenlandse vluchten.

'De Vlaamse regering laat ons belastinggeld door de lucht vliegen. Letterlijk. De subsidiekraan moet dicht.' Dat is volgens Naji en Vanden Berghe de enige conclusie die nog getrokken kan worden nu blijkt dat de luchthaven in Deurne niet alleen verlieslatend is - zonder overheidssteun was ze al lang failliet - maar dat ze bovendien ook draaischijf is voor voornamelijk binnenlandse vluchten en niet voor transportvluchten zoals vaak wordt gedacht. 'Meer dan 30 duizend keer werd er met hetzelfde vliegtuig opgestegen en weer geland in ons klein landje. België is een zakdoek groot. Het is compleet waanzinnig dat je met een vliegtuig van Antwerpen naar Brussel, Charleroi of Oostende zou vliegen of gewoon voor je plezier een rondje boven Antwerpen vliegt', benadrukt Naji. Eerste cijfers voor 2023 tonen dezelfde tendens: tussen januari en mei werden er al 14.699 binnenlandse vluchtbewegingen geteld op de luchthaven van Deurne.

Volgens de groenen zijn de nieuwe cijfers niet te negeren en is het een extra argument om de subsidiekraan voor de luchthaven in Deurne dicht te draaien. 'Vandaag betalen we met z'n allen miljoenen euro's belastinggeld voor binnenlandse vluchten', hekelt Vanden Berghe die in één adem pleit voor een andere invulling van de luchthaven van Deurne. 'Een sluiting van de luchthaven kan tot bijna 40 miljoen euro opleveren. Met dat geld zouden we de luchthaven een nieuwe bestemming kunnen geven waar alle Antwerpenaren plezier aan zouden beleven in plaats van dat het zoals nu voornamelijk dienst doet als een privévliegveld voor enkelingen.' De Antwerpse Groen-voorzitter denkt aan een groot park, naar het bijvoorbeeld van de voormalige luchthaven Tempelhof in Berlijn. 'Dát zou pas een investering in de samenleving zijn.'

Klimaatontwrichting

In een eerste stap naar een herbestemming van de luchthaven dringen de groenen aan op een snel verbod op korteafstandsvluchten. Daarmee steunen ze het voorstel van Ecolo-minister Gilkinet om zulke vluchten te verbieden. 'Delen van Europa staan deze zomer letterlijk in brand door de klimaatontwrichting. Als we de klimaatcrisis willen aanpakken, dan is het noodzakelijk om de CO2-uitstoot terug te dringen. Een onmiddellijk verbod op binnenlandse vluchten is voor ons een no brainer', besluit Naji.

Ontdek ons standpunt over mobiliteit