Groen wil uitbreiding chathulplijnen
16 Januari 2023
'Praten helpt, maar de woorden uitspreken is voor jongeren vaak nog moeilijker dan ze neer te typen in een chatgesprek. Met een versterking van onze chathulplijnen kan de regering Jambon een eerste kleine stap zetten om hulpvragen laagdrempeliger te maken.'
Wie nood heeft aan een gesprek zou altijd iemand moeten kunnen bereiken op een zo laagdrempelig mogelijke manier. Hoewel telefoondiensten van onder meer Tele-Onthaal en de Zelfmoordlijn altijd bereikbaar zijn, zijn de mogelijkheden om te chatten veel beperkter. Nochtans blijkt uit de cijfers dat chatten, vooral voor jongeren, nog een stuk laagdrempeliger is. 'Praten helpt, maar de woorden uitspreken is voor jongeren vaak nog moeilijker dan ze neer te typen in een chatgesprek. Met een versterking van onze chathulplijnen kan de regering Jambon een eerste kleine stap zetten om hulpvragen laagdrempeliger te maken', klinkt het bij Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout die de uitbreiding voorstelt naar aanleiding van 'Blue Monday'.
In 2021 kwamen meer dan de helft van de chatoproepen bij de Zelfmoordlijn van jongeren tussen de 10 en 19 jaar en nog eens 30 procent van jongeren tussen 20 en 29 jaar. Hetzelfde patroon is terug te vinden in de cijfers van Tele-Onthaal: in datzelfde jaar kwam bijna 40 procent van de chatoproepen van jongeren tussen 12 en 17 jaar en nog eens bijna 30 procent van jongeren tussen 18 en 24 jaar. 'Cijfers tonen duidelijk aan dat de mogelijkheid om te kunnen chatten over hun welzijn bij jongeren aanslaat. Tegelijk weten we dat veel jongeren zich niet goed voelen. Dat de chatlijnen versterkt worden door de regering Jambon, lijkt ons dus een vanzelfsprekendheid', aldus Vaneeckhout.
De groene covoorzitter lanceert het voorstel omdat de chatlijnen van de hulporganisaties maar erg beperkt beschikbaar zijn. De Zelfmoordlijn kan je per chat alleen bereiken tussen 17u en middernacht. Tele-Onthaal biedt een chatservice aan tussen 18u en 23 en op woensdag- en zondagnamiddag vanaf 15u. 'De werknemers en vele vrijwilligers die deze organisaties doen draaien, redden letterlijk levens. Met meer financiële steun van de regering Jambon zouden ze nog een groter verschil kunnen maken', klinkt het bij Vaneeckhout. Dat de chatlijnen aan populariteit winnen blijkt eveneens uit cijfers: tussen 2015 en 2021 zijn de chatoproepen bij zowel de Zelfmoordlijn als Tele-Onthaal meer dan verdubbeld.
Preventie en hulpverlening
Vaneeckhout ziet de versterking van de chatlijnen als een preventiemaatregel die voor heel wat jongeren een belangrijk verschil kan maken. Vandaag duurt het gemiddeld 12 jaar vooraleer iemand hulp zoekt bij psychische problemen, vaak omdat mensen denken dat het wel vanzelf zal overgaan. Daardoor kunnen problemen toenemen in complexiteit, waardoor ook de hulpvraag complexer wordt. 'Hoe sneller je over je kopzorgen praat, hoe groter de kans dat ze ook sneller weer verdwijnen. Een chatdienst is een ideale laagdrempelige manier om je hart te luchten, of kan je in een vroeg stadium helpen vaststellen dat hulp van een professional aangewezen is', legt Vaneeckhout uit.
De groene covoorzitter benadrukt evenwel dat de regering Jambon ook dringend werk moet maken van versterking van de medische hulpverlening. 'Uitbreiding van de chatlijnen is één ding. Daarnaast verwachten we van de regering dat ze eindelijk werk maakt van de ellenlange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg en ervoor zorgt dat wie medische hulp nodig heeft die áltijd snel krijgt, of die nu fysiek of mentaal is. Vorige week nog heeft de Vivaldi-regering de capaciteit voor psychiatrische urgenties gevoelig verhoogd, het is tijd dat ook de Vlaamse regering haar deel doet', besluit Vaneeckhout.